Elemzők a májusi iparadatról: maradtunk a gödör alján, érdemi a vérveszteség a növekedési potenciálban
Németországban már megindult a javulás, de az lehet, hogy csak 2026-ra gyűrűzik át a magyar gazdaságba.
Németországban már megindult a javulás, de az lehet, hogy csak 2026-ra gyűrűzik át a magyar gazdaságba.
Éves összevetésben és a megelőző hónaphoz képest is csökkent a termelés.
2,3 százalékkal csökkent az ipari termelés áprilisban 2024 áprilisához képest, legnagyobb mértékben, közel 17 százalékkal az akkugyártásban. Márciushoz képest valamelyest nőtt az ipari kibocsátás.
A magyar iparral kapcsolatban már annak is örülhetünk, hogy áprilisban „csak” 2,3 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbihoz képest. Márciushoz képest ugyanakkor még nőni is tudott, de ez nem a kormány kedvenc ágazatainak köszönhető, és kérdés, nem csak egyszeri alkalom-e.
1990-hez képest 42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk, de ez most nem örömhír.
Továbbra is döglődik az akkumulátorgyártás, de más ágazatok esetében már növekedés történt februárhoz képest.
Legnagyobb mértékben az akkumulátorgyártás esett vissza, 24 százalékkal marad el 2024-től, de az autóipar is gyengélkedik. Minden ágazat visszaesést szenvedett el, a megrendelések zuhanása miatt a kilátások se fényesek.
Az ágazatok mindegyikében csökkent a termelés volumene 2024 februárjához képest.
Az ipari termelés összességében 3,9 százalékkal kisebb volt januárban, mint egy évvel korábban. Az akkugyártásban hatalmas, 46 százalékos volt a visszaesés, a járműgyártás csak 3 százalékkal csökkent.
A pocsék ipari termelési adatok ütötték délelőtt az árfolyamot, délután pedig főleg az EU-csúcs eredményei és az EKB kamatdöntése mozgathatják.
Két banki elemző is úgy véli, hogy messze még a trendforduló, főként az exportra termelő ágazatok vannak óriási bajban.
A feldolgozóipari ágazatok többségében csökkent a termelés a KSH adatai szerint.
Akkora mínuszok érkeznek az ipari statisztikában, hogy ahhoz képest egy időjárás-jelentés semmi.
Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és az akkugyártás. A gazdasági minisztérium vádaskodva mutogat Németországra, pedig a kormány felelőssége, hogy az erőltetett akkuiparosítással nemhogy csökkentette volna, de növelte a nyugati függést. Idén újabb termelőkapacitások létesülnek, pedig a meglévőek is kihasználatlanok.
4 százalékkal esett vissza az ipari termelés tavaly 2023-hoz képest. Komoly visszaesés volt a jármű- és akkumulátorgyártásban is.
Épp azok az ágazatok húzzák le a legcsúnyábban a magyar ipart, amelyekre a kormány feltette a gazdaság jövőjét.
A KSH adatai szerint tavaly novemberben az előző évihez képest 4,2 százalékkal, míg tavaly októberhez képest egy hónap alatt 1,6 százalékkal csökkent az ipari termelés. A feldolgozószektor teljesítménye enyhén, az autóiparé viszont jelentősen visszaesett.
Az akkugyártásban megint 30 százalék fölött volt a visszaesés októberben. Még a járműgyártás is csak 4 százalékkal csökkent. Az ipar amúgy szépen muzsikálna.
Bár éves szinten esett, havi szinten számottevően nőtt az ipar teljesítménye októberben. A javulásban közrejátszhatott a győri Audi, de az autóipar összességében tovább gyengélkedett. Kár, hogy havi szinten volt már jó eredmény, de a trend nem fordult meg, és erre most sem számíthatunk, értékelték elemzők a KSH friss adatait.
3,1 százalékkal gyengébb volt a magyar ipar teljesítménye idén októberben tavalyhoz képest a KSH szerint. Idén szeptemberhez képest ugyan volt némi javulás, de sem az autó-, sem az akkugyárak nem tértek még magukhoz.